Verder langs de westkust - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Wesley & Barbara - WaarBenJij.nu Verder langs de westkust - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Wesley & Barbara - WaarBenJij.nu

Verder langs de westkust

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Wesley & Barbara

06 November 2014 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Terwijl Wes ligt te slapen, let wel...in korte broek in de zon. Niet zo vreemd zou je denken. Ohw jawel! Gezien het feit dat wij in onze bijna twee weken camper reis, zeker zo'n 1,5 dag a 2 dagen droogte hebben mogen ervaren. Nu moeten we eerlijk zeggen, dat Nieuw-Zeeland ook met bewolking en regen zn charmes heeft. Maar met een zonnetje is het toch net even een stukkie leuker. Met regen vertrokken we uit Hokitika, een camping met een nogal hoog depri gehalte (dan tellen we de regen nog niet eens mee, haha). Vertrokken tichting Franz Joseph uiteraard hadden we nog wel alles uit Holitika gehaald wat erin zat. Zoals de prachtige NZgreenstone ketting die ik van wes heb gekregen (die hij van mij al in Golden Bay heeft gekregen is niet meer af geweest). Ook nog een echte kiwi gespot in het kiwi center, dus dat was ook weer een; check! Met een voldaan gevoel door daar de volgende stop; Franz Joseph. Met een kleine tussenstop om even tussen de toppen van de bomen te lopen (westcoast treetop walk, min. 20 mtr boven de grond), een leuke stop! Ook Wes heeft dit getrotseerd, best wel trots op wat hij allemaal doet deze vakantie (met het idee dat hoogtes nou niet z'n favoriet is). Na wederom een mooie route, langs bos, weiland en vergezichten met enorme bergen bedekt met eeuwige sneeuw...aangekomen in Franz Joseph. Onverwachts stuiten we weer op Mn ouders, gezellig samen op het terras (in die zon, dit was 1 van die 2 dagen). Besloten we samen ook gezellig te koken op ons gasstelletje (buiten) en ach, waarom ook niet: illigaal slapen in de cabbin van mn ouders. Dit is uiteindelijk voor twee nachten geweest, aangezien onze gehoopte treehut niet te boeken was. Na een goede nachtrust is een gewoon bed, was het plan om richting de gletsjer te gaan. Niet met helicopter, daar betaal je je letterlijk blauw aan en we zijn dan toch echte Hollanders...gratis kan soms net zo mooi zijn en het is gewoon een beetje kiezen waar je de centjes aan uitgeeft. Na eerst een mooie wandeling door het bos, wat ons ook al een kijkje gaf op de gletsjer. Vervolgens een stukje verder en na een goede wandeling van circa een uur/anderhalf, kreeg ke de beloning. Een prachtig zicht op de gletsjer, je denkt dat je op een gegeven moment niet meer onder de indruk kan raken...maar geen zorgen, het gebeurd je toch weer. Wat een gigantisch stukje natuur, iets wat een eigen leven leidt. Enorme brokken ijs, enorme grote rotsen en dat alles is door de natuur zelfs tot stand gekomen. Uniek om het zo te mogen bewonderen. Terwijl we de oehs en aahws nog uitspraken zagen we de bewolking naar ons toe komen tussen de rotsen door. Helaas hebben we het niet droog gehouden, maar ach...die heerlijke brunch die we ons hadden beloofd, maakte eem hoop goed. En wat hierna kwam, ach...dan vergeet je alles! Heerlijk relaxen in de Gletsjer Spa, ja...het is pittig en je zal het maar moeten doen. Maar we hebben er ons (in alle ontspannenheid) doorheen geslagen. Lekker rozig en weer opgewarmt een heerlijk einde van de dag. Volgende dag, op naar de volgende bestemming; Wanaka (onze tussenstop om vervolgens door te reizen naar Queenstown). De tussenstops die we wilde doen vielen letterlijk in het water en door de enorme wind waaiden we letterlijk met haast door het plaatsje Haast heen. Door de weersopstandigheden dus een hoop km's gemaakt. Leuke camping in Wanaka gevonden, met een bubbelbadje (uiteraard hier een dompeling in gemaakt). Na een goede nachtrust verder naar Queenstown, we wisten niet wat we ervan moesten verwachten...maar het is enigzinds tegen gevallen. Onze camping was een soort fort knox, codes nodig om binnen te komen en om naar het toilet te kunnen. Na een te koude nacht, waarbij zelfs onze geleende dekens en de bij de camper inbegrepen fleecedeken ons niet warm genoeg hield...vroeg vertrokken uit Queenstown, terug naar onze leuke camping in Wanaka. Tussendoor eerst ontbeten in een gezellig, klein eetgebeuren (walnut cottage). Met een pannenkoek en ei in het maagje, ziet de wereld er toch al snel weer wat beter uit. Ohw en er was nog iets wat de dag zo mooi maakte, het heeft even geduurd voordat we wisten wat het was.... Het was vel, gaf warmte, het kwam vanuit de lucht...zon?! Ja, het was hem...die zon, onze nieuwe grote beste vriend. Wat fijn dat hij ons toch weer gevonden had! Nadat we hiervan bijgekomen waren, even richting Arrowtown. Een klein goudzoekers stadje, erg leuk. Begin van de middag aangekomen in Wanaka, hier hebben wij onszelf geinstaleerd op een terras met een welverdiend drankje en hebben we maar eens even flink genoten van zoiets simpels. Ons plekje was nog vrij op de camping, dus camper neerzetten en klaar. We hadden afgesproken om de verjaardag was mn vader en die van Wes hier te vieren, dus inmiddels hebben mn ouders zich ook op de camping erbij gevoegd en vertoeven we hier enkele dagen. Vamorgen in alle vroegte de cabbin van mn ouders versierd en tijdens het ontbijt alle cadeautjes uitgepakt. Twee zeer tevreden heren, dus de dames (mn moeder en ik) konden weer gerust zijn. Vandaag op het program, fietsen langs Lake Wanaka. Dit was uiteindelijk weer een hele ervaring opzich, als je alleen al bekijkt dat we verplicht een helm op moesten. Met dit flaterende uiterlijk op de fiets richting dorp, eerst een lekker kopje koffie...met voor de heren een zingendkaarsje erbij. Dit binnen en door... Drie uurtjes fietsen langs het meer, uitkijkend op de bergtoppen. Hoeveel bergen hebben we nu al niet gezien, maar je kan niet anders dan je iedere keer maar weer te verbazen. Een heerlijke meegebrachten lunch gegeten aan het meer en uiteinelijk weer terug.naar de camping. En hier gebeurde het geen wat toch weer even geleden was; de korte broek!!
Tot Zaterdag nog in Wanaka, daarna de doorsteek maken naar fe oostkust (Dunidin). We kunnen ook op deze reis nog niet alles zien, maar we zien het zo...je moet wat overhouden voor de volgende keer.

Km stand: 1402km!

Tot zover weer een up- date van ons wel en wee. Ik dek dat het wel duidelijk is dat we onwijs genieten, van het land en van deze reis die we samen maken. We camperen erop los, terwijl menig reiziger altijd binen staat te koken...wij, buiten! Poging tot intergratie als echte Kiwi! ;-)

• 06 November 2014 - 08:57

Mayke:

Super leuk heb je weer geschreven!! Hopelijk zal de zon wat vaker schijnen! Dan is het toch allemaal een stukje mooier, ook op de foto's natuurlijk! Genieten doen jullie goed dus dat hoef ik niet meer te zeggen!!
    Fijne echte verjaardag dan nog Wes!!
    Liefs Mayke

• 06 November 2014 - 13:18

Jantine:

Hey hey, fantastisch om te lezen!! Zo kunnen we inderdaad een beetje meegenieten. Nog heeeeeeeeeel veeeeeeeeel plezier gewenst!